"A kiválóság nem örökletes. A minőség nem veled születik. Csak akkor lehetsz a legjobb, ha a legjobbakkal veszed fel a versenyt."

Gundel Károly

2016. március 20., vasárnap

~ TÖNKÖLY KENYÉR ~



Esküszöm, én egy nyuszit vélek felfedezni benne...







Mostanában rászoktam a kenyérsütésre, főleg amióta kaptam egy tippet, hogy mivel válthatom ki javarészt a fehér búzalisztet. Anita köszi! Az újabb liszt-szerelem, a fehér tönköly búza liszt lett. Valamivel egészségesebb a sima búzalisztnél, mert lassabban emeli meg a vércukor szintet. És akkor elmondhatom, hogy tettem egy lépést az egészségmegőrzésem terén... Jó, nem nagyot, de mégis. Egyébként egy nagyon finom kenyérke lett belőle, főleg, hogy megolajoztam kissé a sütőedény belsejét, így a kenyér héja finom ropogós lett. Imádom. Kenyérhéj függő vagyok. Nem lehet csak kenyérhéjat sütni???? Húsvétra biztos sütök megint, a paraszt sonka mellé. Nem tudom ti, hogy vagytok a látvánnyal, de esküszöm én egy nyuszit látok benne... Persze, mert jön a Húsvét !


Hozzávalók: 3 dl kéz-meleg víz, 5 gr. por élesztő, 30 dkg tönköly fehér búzaliszt, 20 dkg sima liszt, 2 kanál olaj, 6 gr. só, 1 csipet cukor.

A meleg vízben elkeverjük a cukrot az élesztőt és letakarjuk. Megvárjuk míg buborékozni kezd a lé teteje. Közben a kétféle lisztet tálba szitáljuk és elkeverjük benne a sót. Mikor már felhabzott az élesztős víz, akkor hozzáöntjük a liszthez és hozzáadjuk az olajat is. Hosszan, jól kidolgozva bedagasztjuk a tésztát. Mikor szép fényes és rugalmas, akkor letakarjuk és egy óra alatt a duplájára kelesztjük.




A megkelt tésztát lisztezett gyúrólapra borítjuk és két kézzel széthúzzuk, majd egymásra hajtjuk a végeket.




Ez után tenyérrel szétlapogatjuk és szorosan felcsavarjuk és hosszúkás kenyér formára igazítjuk. Pont akkorára, amekkora a sütőedényünk. Kb. 10 x 22 cm.




A hosszúkás kenyérsütőformát vékonyan kiolajozzuk és beletesszük a kenyeret. Liszttel meghintjük a kenyér tetejét és pengével ferdén bevagdossuk pár helyen.




Egy órát ismét kelni hagyjuk. Mikor ismét megkelt a kenyér, akkor a sütő aljába egy kis láboskába vizet teszünk, betesszük a kenyeret és bekapcsoljuk a sütőt 180 °C-ra. Kb. 25-30 perc alatt szép aranybarnára, ropogósra megsütjük. Mikor megsült, rácsra tesszük és úgy hűtjük ki. Frissen, ropogósan tálaljuk. Mennyei...





1 megjegyzés:

  1. szia Krisz, mindjárt teszem be ezt a csodálatos kenyeret a sütőbe .... :) az enyém habár sokkal sötétebb, mert teljes kiőrölésű tönköly és búza lisztet használtam... na majd meglátjuk mi lesz a vége... nagyon várom... puszi 😘

    VálaszTörlés