"A kiválóság nem örökletes. A minőség nem veled születik. Csak akkor lehetsz a legjobb, ha a legjobbakkal veszed fel a versenyt."

Gundel Károly

2016. szeptember 23., péntek

~ FAHÉJAS KALÁCS ~











Ma olyan hideg volt reggel, hogy szinte jól esett bekapcsolni a sütőt... Legalább az adott egy kis meleget a reggeli hűvösségben. A párommal ellentétben, én imádom a fahéjas péksütiket, ő viszont ki nem állhatja... Én nem csak a kelt tésztákon szeretem a fahéj ízét, hanem, hanem például a tejbegrízen, a tipikus karácsonyi süteményeken és a kompótokhoz is elmaradhatatlan... Azt mondják afrodiziákum. Lehet. Rosszat nem tesz az biztos. Sőt! Nem tudom mit nem lehet rajta nem szeretni... Ma egy kelt kalácsba került, megízesítve a puha, foszlós tésztát. A kalácsban nincs tojás, ezért is írtam le, mivel már van egy hasonló recept a blogomon, Fahéjas rúd néven... Puha, aromás és mennyei péksütemény.


Hozzávalók: 45 dkg liszt, 1,5 dl langyos tej, 1/4 kocka friss élesztő, 1/3 mokkáskanál só, 2-3 kanál porcukor, 1 mokkáskanál fahéj, 2 kanál vaj megolvasztva. Továbbá: olvasztott vaj, cukor, fahéj, 1 csomag vaníliás cukor. Lekenéshez: 1 tojás sárgája.


A lisztet tálba szitáljuk, majd a közepébe mélyedés készítünk és ide öntjük a meleg tejet. Belemorzsoljuk az élesztőt és egy kevés porcukrot, majd kézzel össze "mancsoljuk", kevés lisztet hozzákeverve a széléről. Ez lesz a kovász. Letakarjuk és felfuttatjuk. Mikor felfutott a kovász, akkor hozzákeverjük a tálban lévő lisztet, hozzáadjuk a vajat, a porcukrot, a sót és a fahéjat. Bedagasztjuk a tésztát. Mikor elválik az edény falától, akkor letakarjuk és meleg helyen a kétszeresére kelesztjük. Mikor megkelt a tészta, lisztezett gyúrólapra borítjuk és kinyújtjuk egy nagy téglalappá. A tészta alsó részére egy csíkban olvasztott vajat kenünk, majd megszórjuk a vajat a cukorral, a vaníliás cukorral és a fahéjjal. Behajtjuk a részt a tészta közepéig. A hajtott rész tetejével is így teszünk, majd a végén ráhajtjuk a tészta felső részét is. 






Éles késsel felvágjuk a tésztát két ujjnyi szeletekre és minden szelet közepét felhasítjuk. 



 A hasításon áthúzzuk a tészta felső végét. Így kapjuk meg ezt az érdekes formát.




A kalácsokat rátesszük egy sütőpapírral bélelt tepsire és lekenjük a felvert tojássárgájával. Szórunk rá egy kevés fahéjas cukrot, majd mehet az előmelegített, 180 °C°-os sütőbe sülni. Kb. 20-25 perc alatt szép aranybarnára megsütjük őket.





3 megjegyzés:

  1. Nagyon szép és igen érdekes ez a készítési mód nagyon tetszik, csupán első olvasatra kicsit bonyolultnak tűnik:-)) Imádom a fahéjas sütiket én is!

    VálaszTörlés
  2. Én is imádom a fahéjat, szerintem az egyik legfinomabb ízű és illatú fűszer, én még a kávémba is szoktam tenni. Élek-halok az ilyen pihe-puha kalácskáért, főleg, ha még ilyen gyönyörűséges is. ;)

    VálaszTörlés
  3. A Vénusz bolygó fűszere a fahéj, nem csoda, hogy a nők szeretik. Keleten húsokba is teszik :)

    VálaszTörlés