"A kiválóság nem örökletes. A minőség nem veled születik. Csak akkor lehetsz a legjobb, ha a legjobbakkal veszed fel a versenyt."

Gundel Károly

2014. november 2., vasárnap

~ FÉLBARNA KENYÉR ~




















Keresztanyám tegnap, mikor látogatóban voltam nála, a beszélgetésünk során megdöbbenve vette tudomásul, hogy nem én sütöm a mindennapi kenyerünket, hanem veszem a boltban... Javarészt. Jó, hát mindenre azért nekem sem futja az időmből!  Mondjuk futhatná, mert a szuper masináim tényleg helyettem dolgoznának a kenyerekkel... No, mindegy, szégyen ide vagy oda, valóban veszem a kenyerünket. Hogy ne legyen annyira lelombozva a hír hallatán, gyorsan sütöttem két félbarna veknit, hogy mentsem az irhámat... Szóval ma, én sütöttem a kenyerünket! Egyébként egy nagyon jó és régi receptem ez, akár minden nap meg is lehetne sütni. Néhai Ilonka néninek köszönöm, hogy lejegyezte nekem a receptjét...


A kenyér hozzávalói az egyik fotón láthatóak...


Két kenyérhez, másfél adag hozzávalót számoltam.


A dagasztógép aljába először a folyadékot mérjük ki, utána rászitáljuk a liszteket, valamint hozzáadjuk az élesztőt / friss esetén 1/4 kocka szükséges /, a sót és a cukrot. Mehet bele 2-3 evőkanál napraforgó mag is, úgy még finomabb... Közepesen kemény tésztát dagasztunk belőle. Letakarjuk egy kendővel a tálat, majd meleg helyen kb. 3/4 óra alatt a duplájára kelesztjük a kenyértésztát. Mikor megkelt, lisztezett gyúrólapra borítjuk és elfelezzük. Tenyérrel ovális lepénnyé lapogatjuk, majd felcsavarjuk a tésztát. Kenyér formákra igazgatjuk és betesszük őket, olajjal átkent sütőedényekbe.  A tészta tetejét két helyen éles késsel bemetsszük, majd letakarva ismét kelesztjük egy 3/4 órát. 




Mikor ismét megkelt és szépen felemelkedett a tészta, akkor a sütőt előmelegítjük 180 C° -ra, az aljába teszünk egy tálka vizet. Nincs más hátra, mint betenni a kenyereket sülni. Kb. 20-25 perc alatt szép pirosra megsülnek. A formából kivéve hűtjük ki. Finom, puha belsejű kenyérke...







6 megjegyzés:

  1. De jó, de jó! Emlékszem, amikor írtad, hogy neked is sütni kellen már kenyeret, én pedig biztattalak, hogy annyi szép egyb kelt tészta után tuti, hogy a kenyér is remekül sikerülne. De ugye nem ez az első kenyered? Nagyon finom lehet és gyönyörű a bélzete is. :)
    Ez a félbarna nagyon szép lett. Én is legtöbbször ilyen formájúakat sütök, valahogy szebbek lesznek, mint ha csak simán tepsire tenném. Szerintem hamarosan búcsút fogsz inteni a bolti kenyérnek, mert ahogy egyre többet sütsz otthon, úgy lesz egyre egyszerűbb, és gyorsabbank is fog tűnni. Én pl. nem is dagasztom sokáig, a kenyérsütő gép meg pláne nem hiányzik.

    VálaszTörlés
  2. Elmosolyodtam az írásodon, hiszen annyi szép és finom kenyérféle van már a blogodon. Én tisztelem és becsülöm azokat, akik napi rendszerességgel maguk sütik a kenyeret a családnak, de erre nem mindenkinek van ideje és még a tuti recept sem garancia, hogy jól fog sikerülni. Nekem a kenyérsütés továbbra is misztikum, nincs sem kenyérsütő, sem dagasztó gépem, de még kacsasütő tálam sem, így nekem is egyszerűbb levenni a bolt polcáról a kész kenyeret, de én emiatt soha nem érzek lelkiismeret furdalást. Egyszerűbb kenyereket én is ki szoktam próbálni, de általában nekem nem lesz olyan a végeredmény, mint amit várnék tőle. Persze ez biztos nem is a kenyér hibája. Csodaszép, könnyű bélzetű lett ez a kenyérkéd, nincs okod szégyenkezni!

    VálaszTörlés
  3. Kívül-belül gyönyörű kenyérke, és csodásak a fotók is! :) Sajnos a házi kenyérsütésre nekem sincs időm, pedig milyen finom az illata-íze a sütőből frissen kivett kenyérféléknek! :)

    VálaszTörlés
  4. Rég vendégeskedtem nálad, nem is értem, hogy estél ki a látómezőmből :)) Ez isteni! És továbbra is csodálom a képeidet :) Üdv. Verus

    VálaszTörlés