"A kiválóság nem örökletes. A minőség nem veled születik. Csak akkor lehetsz a legjobb, ha a legjobbakkal veszed fel a versenyt."

Gundel Károly

2012. november 1., csütörtök

SZALONNÁZZUNK... CSÉCSI, ABÁLT SZALONNA













Nem tudom Ti hogy vagytok vele, de mi néha, főleg ilyenkor "télvíz" idején, nagyon meg tudjuk kívánni a házi készítésű, abárolt szalonnát. Kalória ide vagy oda, jóízűen el tudunk belőle fogyasztani egy-egy szeletkével. Friss ropogós kenyérrel, savanyú kis dinnyével és csípős alma paprikával, maga a kárhozat. Lényege a friss hús alapanyag és a jó minőségű házi pirospaprika. Én, a párom édesapjától tanultam, hogyan is kell ezt finoman elkészíteni. Nem nagy kihívás elhihetitek. Vettem én már sokszor olyan rosszat, hogy még a kutya sem ette meg... Jancsi bá nagyon értett a húsokhoz, és a "disznóságokhoz", a kisujjában volt minden fortély és tudomány. Egyszer kaptunk tőle Karácsonyra egy hatalmas, általa nevelt egész pulykát. Akkora állat volt, majd leesett az állam amikor megláttam. Csak a melle húsa volt 11 kg. Emlékszem, aznap a felső combját máris frissiben lesütöttem fokhagymásan, ami olyan finom volt és omlós, hogy azóta sem ettem olyan jó sült húst! Szóval az igaz, hogy az otthon nevelt baromfinak, bizony nincs párja...



Íme a hatalmas, 26 kg-os szárnyas...






A szalonnához visszakanyarodva, nyilván megoszlanak a vélemények erről is. Van aki szereti a szalonnát van aki nem. Az előbbieknek feltétlen ajánlom egyszer megkóstolni, ha még nem ettek ilyet...



Hozzávalók: 1 kg húsos toka szalonna, 1nagyobb fej fokhagyma, só, házi édes piros és chili paprika.



A szalonnát megmossuk, majd annyi vízzel, amennyi éppen ellepi feltesszük főni. A vizet ízesítjük bőven sóval és a fele mennyiségű fokhagyma gerezddel. Lassú tűzön, inkább "gyöngyözve" főzzük addig, ameddig a szalonna, vaj puhára nem fő. Akkor van készen, ha a beleszúrt kés könnyedén behatol a főtt szalonnába, és szinte kenhető... Ez után kivesszük a szalonnát a főzővízből, lecsepegtetjük és tálra tesszük. Kihűtjük, majd egy éjszakára hűtőbe tesszük dermedni. Másnap a szalonnát kissé bevagdossuk, enyhén megsózzuk. A megmaradt fél fokhagymát megpucoljuk és a gerezdeket fokhagymanyomón áttörjük. A hagymapépet egyenletesen a szalonnára kenjük. A végén alaposan meghintjük a szalonnát édes, és chili paprikával. Friss ropogós kenyérrel és házi savanyúsággal tálaljuk.










Illéskrisz Konyhája



9 megjegyzés:

  1. Férjem nagyon szereti, de én a füstölt szalonnákat részesítem előnyben. Anyukám szokott csinálni, és ilyenkor jut nekünk is. Ha meg savanyúságot is esztek mellé, akkor az nem is bűnbeesés, hanem maga az egészség! :)))

    VálaszTörlés
  2. Guszta lett nagyon! Én is pont ma készitettem el az újabb adagot,nem győzöm gyártani apának:))

    VálaszTörlés
  3. Most sűrűn nyeldekelek. Igaz, hogy nem egy light-os falat, de ez kit érdekel, mikor annyira nagyon finom. Gyerekkoromban ettem én ilyet sokat a vidéki disznóvágások idején. Jól kifagyasztva, fokhagymásan, kemencében frissen kisült házi kenyérrel. Olyan kár, hogy ma már elveszni látszanak ezek az ízek.
    Azért úgy látom a pulykácskával is volt mit birkóznod. Termetes jószág lehetett.

    VálaszTörlés
  4. Gyönyörűséges, és isteni finom lehet!! A húskedvelők biztosan nagy kedvvel kóstolnák meg, de ebben a fura, válogatós, zsírellenes és kalóriaszámláló világban csak jól bezárkózva a konyhába, nehogy valaki meglássa:)
    Legnagyobbikom éppen emlegette, hogy csináljunk már jó kis abáltszalonnát, mielőtt beteg lett. Ha meggyógyul biztosan készítek, az Ő és az egész család örömére.

    VálaszTörlés
  5. Nálunk a férjem és édesapám szereti az abált szalonnát, én a füstölt kenyérszalonnát és a kolozsvárit imádom, hagymával, savanyúsággal, rendszeresen esszük is, főleg télen. Most hogy vidéki lakosok lettünk, beszálltunk egy fél disznóba a barátainkkal, akiké a másik fél lett, tudtuk mit evett egész évben az állat, egy hentes ismerős a szánk íze és a kéréseink szerint feldolgozta konyhakészre az állatot, nekem csak adagolni, zacskózni és a fagyasztóba rakni kellett, kolbászunk is lett, disznósajt, abált szalonna, a szalonna táblák meg a füstön vannak még.
    Nagyon finom lett, tojást, csirkét, kacsát is háztól veszek itt már, egész más az íze állaga, de még az illata is, mint az üzletben kaphatónak, szóval csak azt akarom mondani, hogy ebben az egyre dráguló válságos időkben sem mindegy mit eszünk, és akinek lehetősége van ilyen háztáji cuccra az azonnal ragadja meg, mert hosszú távon anyagilag is, egészségileg is abszolút kifizetődik.
    Az üzletekben ki tudja honnan hozott, mivel etetett, injekciózott állatok húsát lehet kapni, annyiszor kiderült, hogy azt mondták magyar áru és kiderült átverés volt, és nem csak a húsok, már a zöldségek, gyümölcsök esetében is.
    Kész őrület és így próbálj egészséges maradni:-)))))

    VálaszTörlés
  6. Mi nagyon szeretjük a szalonnát, füstölt, vagy abált módra készitve. Gyönyörüen készitetted, a piros paprika nagyon mutatós a tetején. El tudom képzelni hogy mennyire finom jó kis kenyér, és savanyusággal. Már nagyon régen ettem ilyen finom szalonnát házilag:)

    VálaszTörlés
  7. Kedves Lányok!

    Köszönöm Mindenkinek a hozzászólást, látom nem vagyok egyedül a régi ízek szeretetével... Nagyon finom volt, tényleg. :o)

    VálaszTörlés
  8. Szia Krissz!
    EZ mar egy "Griffmadar"! HOL tudod megsutni? hihi Jokat kajaltam Nalad es most gyorsan eltuzok nehogy megsepruzzel az ures tanyer vegett!
    Szia! Szuperokat keszitesz! ILDIKO

    VálaszTörlés