"A kiválóság nem örökletes. A minőség nem veled születik. Csak akkor lehetsz a legjobb, ha a legjobbakkal veszed fel a versenyt."

Gundel Károly

2014. június 2., hétfő

PACALPÖRKÖLT...














Ciki vagy nem ciki, bevallom őszintén: szeretem a pacalt....! Igazi ütős étel, pont nem az a női "nullkalóriás" csemege. Már gyerekkormomban megszerettem, sosem volt tőle viszolygásom, hogy miből is készül valójában... Marhabendő. Első hallásra, sőt sokadik hallásra sem rémisztő számomra. A hetvenes évek derekán, apukám munkahelyén az "Izzóban", minden hónap első csütörtökén a konyhások összeálltak, és főztek az üzemi konyhán négyféle ételt, amiből aztán lehetett válogatni. Volt rántott sertés máj, rántott szelet, pacalpörkölt és marhapörkölt. A köret petrezselymes burgonya és csalamádé. Minden alkalommal megtelt az ebédlő. Halk zene szólt, az asztalokon piros kockás asztalterítő díszelgett egy piros szegfű kíséretében. Szocreál stílus, és ez volt a védjegy. Talán ott szerettem meg igazán a pacalt. Gondolom tényleg finom lehetett, ha az én finnyás anyukám leült oda vacsorázni... Otthon Ő is nagyon finoman készítette, jó sok hagyma alappal, vörösborral és babérlevéllel. Tőle tanultam én is, és pont olyan finom mindig, mintha ő csinálta volna... Régen filléres étel volt, manapság pedig már jól megkérik az árát. Csak akkor veszek belőle, ha látom, hogy friss és hófehér.


Hozzávalók: 1 kg friss pacal, 2 nagy fej vöröshagyma, 1-1 paradicsom és paprika, 1 evőkanál sűrített paradicsom, 1 babérlevél, kb. 2 dl testes vörösbor, 1 gerezd fokhagyma, só, őrölt fekete bors, kevés zsír.


A pacalt előző este hideg vízbe áztatjuk, hogy jól kiázzon. Másnap alaposan megpucoljuk, a nem oda illő hártyákat lehúzzuk a sima oldalán. Vékony csíkokra felvágjuk. A hagymákat nagyon apró kockára felvágjuk és a zsíron, lassan üvegesre pároljuk. Ha megpárolódott, hozzáadjuk a felaprított paradicsomot, a paprikát és a sűrített paradicsomot. Egy kevés vizet öntünk alá, majd megkeverve összepároljuk a pörkölt alapot. Lehúzva tűzről rászórunk bőven pirospaprikát és elkeverjük. Hozzáadjuk a felcsíkozott pacalt, fűszerezzük sóval, borssal, fokhagymával, és a babérlevéllel. Hozzáöntjük a bort, kevés vizet, és lefedve, lassú tűzön legalább 2-3 órát főzzük. Én kuktában szoktam, így a főzési idő a felére is lecsökkenhet. Forrón, főtt burgonyával tálaljuk. 







2 megjegyzés:

  1. Én is nagyon szeretem a pacalt, velem a férjem szülei kóstoltatták meg először, addig rá sem bírtam nézni :) Viszont első ízlelésre szerelem lett:)
    Az Izzónál esetleg az Újpesti Izzót (Tungsram) gondoltad? Ugyanis nem messze lakunk onnan :) Jó kis strandja volt régen...

    VálaszTörlés
  2. Mi is nagyon szeretjük, bár inkább levest készítünk belőle. De ettem Mo-n nagyon finom pacalpörköltet, azóta, igaz ritkábban, de itthon is készítek. Sőt babos pacalt is csináltam már, na az is nagyon ízlett. Guszta lett a tied is, ebédre jöhetne :)

    VálaszTörlés