"A kiválóság nem örökletes. A minőség nem veled születik. Csak akkor lehetsz a legjobb, ha a legjobbakkal veszed fel a versenyt."

Gundel Károly

2013. február 4., hétfő

HABKÖNNYŰ GRÍZGALUSKA













Megadtam magam grízgaluska ügyben. Emlékszem, Anya sokszor csinált mikor kislány voltam, de egyáltalán nem rajongtam érte, sőt... Mindig azt hallgattam, hogy: meg kell enni, mert finom és tápláló! Lehet, de mi akkor sem voltunk túl jóban. Mármint Én és a Grízgaluska... Mióta Anyu nincs, grízgaluska sincs.... A páromnak viszont ez a kedvence. Mivel éppen beteg vagyok, nem is vágytam másra, mint egy finom, forró húslevesre. Gondoltam itt a nagyszerű alkalom, hogy grízgaluskát tálaljak mellé, hiszen: "finom és tápláló". Ügy is lett. Bekevertem, kifőztem, megettük. Én is. Tényleg finom volt. Különben azt vettem észre, hogy ahogy idősödik az ember, sokkal több dolgot megeszik, amit korábban sosem. Csak maradjak húslevesnél, gyerekként csak, és kizárólag sárgarépa lehetett a tányéromban, most meg imádom benne a zellert, a fehérrépát és a kelbimbót is. 
Nem hiába mondták a régi öregek, hogy a húsleves a betegnek "gyógyszer"... Így van. Ez a tányér leves, vérré vált bennem...



Grízgaluska 4 személyre: 2 tojás, 14 dkg búzadara, 1/2 mokkáskanál só, 1 kávéskanál puha vaj, 1 kávéskanál tejföl.



A tojásokat szétválasztjuk. A sárgájához keverjük a vajat és tejfölt. A fehérjét a sóval kemény habbá felverjük. A darát és a sárgáját felváltva, laza mozdulatokkal a fehérjéhez keverjük. Vigyázzunk, hogy a hab ne essen túlságosan össze. Egy lábosba vizet forralunk, ízesítjük sóval és vegetával, vagy egyszerűen a kész húslevessel dolgozunk. Mikor felforrt, két vizezett evőkanállal, galuskákat formázunk és óvatosan a lobogó vízbe engedjük őket. Mérsékeljük a tüzet, és gyöngyöző forrással, letakarva, puhára főzzük a grízgaluskákat. Forró levessel tálaljuk.








Illéskrisz Konyhája




22 megjegyzés:

  1. Először is jobbulást Neked! Másodszor meg abszolút egyetértek, én is egyre több mindent megeszem amit régen nem, pl. a sárgadinnyét és a sütőtököt...:)
    A grízgaluska nálunk nagy kedvenc, sokszor készítem.

    VálaszTörlés
  2. Gyönyörű és biztosan nagyon finom is volt, váljék egészségetekre! Biztosan segít, hogy gyorsan meggyógyulj!! Én azt vettem észre, ahogy öregszem egyre inkább leveses vagyok. Ha egy-két napig nincs, már nagyon hiányzik, és Párom, meg Legkisebbikem is így van ezzel. Főleg, ha húslevesről van szó. És érdekes, de legutóbb, mikor grízgaluska készült nálunk éppen Legkisebbikem kérte, hogy az legyen :)!

    VálaszTörlés
  3. Az biztos, hogy én is sokkal több mindent megeszek most, mint 20 évvel ezelőtt. De a grízgaluskával még nem barátkoztam meg, bár nálunk is gyakran készül, mert a férjem szintén nagyon szereti.
    Gyors gyógyulást neked!

    VálaszTörlés
  4. Jobbulást Neked!

    Igen én is így vagyok, néztem mindig anyukámra, mikor szopogatta a farhátról a húst, mi ízlik neki rajta? Ma már ugye tudom én is, hogy a combja apukámé volt, melle a miénk. Maradt a farhát neki. Most én vagyok hasonlóan...és szeretem is, mint a kocsonyát, a körömpörköltet, és a grizgaluskát is.:-) Én nem tettem bele eddig tejfölt, de legközelebb kipróbálom.:-)

    VálaszTörlés
  5. Akkor kezet foghatunk. Két napja nyomom az ágyat én is. Semmi kedvem semmihez. Közben főzni, mosni kell. Én tegnap este egy nagy bögre forró főzött kakaóra vágytam. Az csodát tett velem és a zsírral bekent torkomnak. Jó ötlet a galuska is húslevessel. De mi pont az ellenkezőjét, a keményet szeretjük. Nem baj, ezt is kipróbálom majd! :-)) Jobbulást magunknak!

    VálaszTörlés
  6. A grízgaluska nekem is mumusom, de csak azért, mert soha nem sikerült finomra. Vagy szétfőtt az egész és lebegett a leves tetején egy massza, vagy beton-törőnek lehetett használni. Utóbbi időben már egészen elfogadható, bár sosem lesz olyan, mint a Nagymamámé... Ezt is kipróbálom majd! :)
    Aztán gyógyulj ám!!!!!
    sherpa

    VálaszTörlés
  7. Én is nagyon szeretem azt az igazi remegős grízgaluskát. De finom is belefőzve a forró levesbe. Nálunk is már régen volt, ideje megint készítenem. Tejföllel még nem próbáltam, de biztosan megadja a lágyságát. Gyógyulj meg mielőbb!

    VálaszTörlés
  8. Ezek a grízgaluskák tökéletesek. Én is azt tapasztaltam, hogy az idő múlásával egyre több nemszeretem dolgot megeszünk. A grízgaluska mindig nagy kedvencem volt. Ha véletlenül szétszaladt a fazékban úgy is megettük, legfennebb nem galuskának hívtuk már.

    VálaszTörlés
  9. Kedves Lányok!

    Köszönöm a hozzászólásokat, már valamivel jobban érzem magam, csak ez a kínzó köhögés múlna már el... Nem gondoltam volna, hogy a grízgaluska ilyen megosztó levesbetét ... Látom, nem csak én vagyok úgy, hogy a régi utálatos ételek, "kedvessé" válnak... :o)

    VálaszTörlés
  10. Ritkán készítek grízgaluskát, mert a férjem ne szereti. De én igen, és van is hozzá többféle receptem.
    A tiéd jól néz ki, biztosan elősegíti a mielőbbi teljes gyógyulásodat.

    VálaszTörlés
  11. Jobbulást kívánok én is! Ezektől a szép galuskáktól biztosan máris jobban érzed magad :) Én egy kis szódabikarbónát szoktam belekeverni, csak vigyázni kell, hogy ne legyen sok, mert akkor szétfőnek a galuskák :)

    VálaszTörlés
  12. Ha ettől a csodás húslevestől nem gyógyulnál meg...:)
    Nagyon szépek a galuskáid!:)

    VálaszTörlés
  13. Szió!
    Állni nem kell hagyni?? Nekem az esetek többségében jól sikerül a grízgaluskám -Lajos Mari recept-, de ott feltétel a hosszú állás. Akár másfél óra! Ezt lespórolva nem lesz puha. :( Hogy van ez? Köszi.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt hagytam állni egy percet sem, mégis oltári puha lett. Talán a tejföltől...

      Törlés
  14. Amikor még iskolás voltam, és a menzán kőkemény grízgaluskákat kaptunk, azt szerettem, anyukámnak a pille könnyű galuskák után meg kellett tanulnia, a belül kőkeményeket csinálni. Aztán ahogy öregszem, sokkal jobban ízlik már a jó kis puha galuska, így visszaállt a rend. :))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Se keményen, se puhán nem szerettem, de most... Nagyon jól esett. Köszi.

      Törlés
  15. Jobbulást kívánok!! Ugye nincs semmi komolyabb betegséged? Nagyon guszták a galuskáid. Én sokszor készítek, mert nagyon szeretem, de más recept alapján. Legközelebb kipróbálom a Te receptedet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, már jól vagyok. Próbáld ki, biztos ez is fog ízleni. :o)

      Törlés
  16. Jobbulást kívánok!
    Nem fogod elhinni, az én 3 éves pici fiam kedvence a levesekben a grízgaluska. :)

    VálaszTörlés
  17. Nagyon szereti a család a grízgaluska levest, de sajnos nálam is kőkeményre vagy szétesősre sikeredett-így fel adtam a sokszori sikertelen próbálkozás után. Most felbátorodva újra egy utolsó próbálkozásra még összeszedtem magam és tényleg.....végre, végre SIKERÜLT!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon örülök neki, hogy végre megtaláltad nálam a tuti receptet! :o)) Köszi a visszajelzést!

      Törlés