"A kiválóság nem örökletes. A minőség nem veled születik. Csak akkor lehetsz a legjobb, ha a legjobbakkal veszed fel a versenyt."

Gundel Károly

2015. június 10., szerda

~ RÓKAGOMBÁS RIZOTTÓ ~














Néha átsétálok munka után a Fény u.-i piacra, hogy körbe nézzek és vásároljak valami friss zöldségfélét, gyümölcsöt vagy éppen húst a vacsorához. Rendszerint találok itt különlegességeket is, ami nem mindennapi és megszokott a magyar konyhákban. Például itt vettem először lila burgonyát, fehér padlizsánt, sárga gömb cukkinit, vagy citromsárga répát... Ahogy sétálgattam minap a sorok között, már messziről feltűntek azok a narancssárga hegyek, amik ott tornyosultak a kofák asztalain. Közelebb érvén láttam, hogy ezek bizony gomba-hegyek, méghozzá rókagomba-hegyek. Mivel nem kóstoltam még, úgy döntöttem veszek belőle. Nem mondom, nem adták olcsón, de gondoltam egy próbát megér... Nagyon finom gomba, kissé masszívabb textúrával és ízzel, mint a csiperke. Rizottóba főztem bele, sáfránnyal és frissen kifejtett borsóval. Mennyei volt! Mire a képeket elkészítettem, a rizs magába szívott egy jó adagnyi nedvességet, így a fotón már nem annyi krémes a rizottó, de sebaj, éljen a vizualitás!


 Hozzávalók: 2,5 dl rizottó rizs, 5 dl. húsleves, 2,5 dl fehér bor, 2 szál újhagyma, 2-3 olaj, 10 dkg róka gomba, 1 csésze zöldborsó, 1 csipet sáfrány vagy kurkuma, só, őrölt fehér bors, 1 csokor petrezselyem. Tálaláshoz: pirított-fokhagymás kenyér, 2-3 evőkanál reszelt parmezán sajt.


A hagymát felaprítjuk, majd üvegesre pirítjuk az olajon. Ez után hozzáadjuk a rizottó rizst és addig sütjük a hagymán, amíg "csikorgóssá" nem válik. Felöntjük a rizst az alaplével, a borral, majd fűszerezzük sóval, a borssal és a sáfránnyal. Mérsékeljük alatta a tüzet, és néhányszor megkeverjük. Fedő nélkül főzzük. Közben a gombát leöblítjük, majd feldaraboljuk. Ha kisebbek a gombák, akkor csak egyszerűen megfelezzük őket. A gombát a rizshez keverjük a borsóval és a fele aprított petrezselyemmel együtt, és így főzzük tovább a rizottót, kevergetve. Az elpárolgott folyadékot vízzel vagy húslével mindig pótoljuk így lesz szaftos a rizsünk. Akkor jó, ha a végén kissé krémes az állaga. Tálaláskor meghintjük a rizottót a maradék petrezselyemmel, a reszelt parmezán sajttal, és fokhagymás pirítóssal forrón tálaljuk az ételt. Fehér bor illik hozzá.














2 megjegyzés:

  1. Kedves Kriszti, már ideje hogy kommentáljak hozzád, tudom hogy te is hagytál kedves kommentet a blogomon még a Karacsonyi ünnepek idején, köszömöm a kedves szavaidat. Bizony sok minden történt azóta, a gépemröl meg nem is lehet beszélni...egy hónapig oda volt másodszor csináltatni, és pedig alig volt talán egy éves. A Malware az nagyon ronda virus amit másodszor ki is törölték. Egy ujra uj gépet vehettem volna amit fizettem érte. Januárban meg a nővéreméknél voltam, és most pont arrol postoltam.

    Vissza lapoztam egy hónapig, a te szép blogodrol, a sok finom kreációkat megnézni, es a gyönyörü deszerteket. A Smart cellulár telefonom valahogy pontosan be jön a te blogod a Chrome oldalon, nem is tudom hogy pontosan csak a tiéd, de azon nem tudtam kommentálni mert nem iratkoztam be. Most pedig már igen, és az összes blogokat is látom rajta.

    Ez a finom risotto nagyon mutatós, és különleges, a brokkolis rizs gombóc, a pizza, ja meg a fantasztikus zselatin kocka...mind, egytöl eggyig nagyon tetszenek, de nem meglepő, mert nagyon ügyes vagy! Puszillak

    VálaszTörlés
  2. Megkérdezhetem, hogy ez hány fős adag? Nem vagyok túl gyakorlott a csészés főzésben :(
    Köszönöm előre is!

    VálaszTörlés